.
.
Karlshamn = CYKELDÅRARNAS paradis
På dom här två åren jag har bott i Karlshamn,
har jag flera gånger blivit upphunnen av cyklister
när jag går på en vanlig trottoar. De har ringt i sin cykelklocka och de vill att jag 70+
skall flytta på mig ut i gatan så att de kan fortsätta i lugn och ro med sin
cykling på trottoaren.
.
Jag flyttar inte på mig – istället ryter jag åt dem såväl vuxna som tonåringar.
ATT HÄR CYKLAR MAN INTE HÄR ÄR EN VANLIG TROTTOAR
.
.
Trafikbrott
Framljus saknas: 500 kr
Baklykta saknas: 500 kr
Reflexer saknas: 500 kr
Cyklat mott rött ljus: 1 500 kr
Ej stannat vid stoppskylt: 1 000 kr
Cyklat på gångbana: 500 kr
.
.
.
Just detta gatuhörn höll jag på att bli nermejad av en snabbåkande yngling.
I sista sekunden kunde han gira så vi endast nuddade varandra.
.
.
.
.
.
.
I somras var det så illa att jag var tvungen att ha ett samtal med trafikingenjören Per Ingströmer
Karlshamns kommun.
Jag berättade för honom om att i Sölvesborg, där jag bott tidigare, såg man aldrig någon som
cyklade på trottoarerna.
.
Per Ingströmer förklarade att i Karlshamn finns det trottoarer som delas av cyklister och gående.
Detta gör att folk tror att de får cykla på A L L A trottoarer.
.
Dessutom är alla trottoarers sten ”nerhuggna” vid gatuhörnen så folk med barnvagnar och rullstolar
smidigt skall kunna ta sig upp på trottoaren utan någon hög kant. Det är lika lätt för en cyklist att
ta sig upp på trottoaren, just därför cyklas det på vanliga trottoarer.
.
.
Så ser skyltarna ut där det är tillåtet att cykla på trottoaren.
.
Så här är det tillåtet att cykla på trottoaren, kommer man då fatt en gående bakifrån
då pinglar man i cykelklockan och den gående får då flytta på sig.
.
Jag talade om för trafikingenjören att jag vet vilka trottoarer som det inte är tillåtet att cykla på
men ändå pinglar de på mig att jag skall flytta på mig.
Än så länge är jag rörlig av mig – men det finns äldre folk – som kanske inte hinner reagera när det kommer
en cyklist i full fart.
.
.
.
I Karlshamn finns det också markerat att cykling är tillåtet på gatan bredvid en vanlig trottoar.
En målad pil betyder att det b a r a är tilllåtet att cykla på det hållet, alltså enkelriktat.
.
Jag bad trafikingenjören att måla tydliga ”cyklar” igen på gatan så folk ser.
Cykelmotivet blir ju slitet så folk inte ser att här skall de cykla.
Han lovade att göra vad han kunde,
han menade, att han har en liten budget så pengarna räcker inte till för ommålning så ofta som han vill.
.
.
.
Det låter som cyklisterna i Karlshamn behöver lära sig lite hut.
Med en velomobil från Cykelmartin blir det mer uppenbart att de inte ska cykla på trottoaren.
Visst är de häftiga??
Inte i någon annan stad jag besöker i Blekinge har jag sett cyklister på trottoarerna. Det är endast i Karlshamn det cyklas i denna omfattning. Kanske är det just avsaknaden av ordentliga gator som gör att man använder trottoaren?
Att fasa ner gathörnen är det sämsta som skett. Innan detta gjordes var det inte alls samma trafik på trottoarerna. Samtidigt är det intressant att folk cyklar på gatan bredvid en cykelbana. ???? Det finns ingen logik i något av beteendet.
Cykeleländet börjar bli ganska omfattande. Är man så osäker att man inte kan cykla på gatan bör man lämna cykeln hemma. För övrigt gäller samma trafikregler för cyklister som för bilister.